Konstresan 2024

Till Skåne och Danmark

Den 24–28 september är det dags för en ny konstresa med Riksförbundet Sveriges
Konstföreningar Sörmland, denna gång med buss till Skåne och Danmark.
Resan bjuder på många konstupplevelser och här följer en kort presentation av dem. Det första besöket gör vi på Länsmuseet i Jönköping och John Bauersamlingen. I Lund besöker vi domkyrkan, domkyrkoforum och Skissernas museum. Nästa konstupplevelse får vi i Köpenhamn där vi bland annat besöker Grundtvigkirken, Trinitaskirken vid Runde Torn med Sven-Ingvar Anderssons utformning. Vidare besöks Statens Museum for Kunst och vi äter smørrebröd i Café 1892. Från Köpenhamn följer vi Strandvägen förbi Karen Blixens hem och Arne Jacobsens Bella vista. Vi besöker även Ordrupgaards Kunstmuseum med Zaha Hadids märkliga nybygggnad innan vi till slut hamnar i Helsingborg. Resans femte och sista dag går färden mot Klippan och Sigurd Lewerentz mästerverk St Petri kyrka, känd över hela världen (bland arkitekter) utom i Sverige. Utanför Värnamo besöker vi det spännande museet Vandalorum där vi också äter lunch innan bussen via E4:an tar oss raka vägen hem. Mer information ges på årsstämman den 23 mars.
Resan är öppen för alla medlemmar i de konstföreningar i Sörmland som är anslutna till Riksförbundet Sveriges Konstföreningar. Om du inte är medlem, men är intresserad av resan, rekommenderar vi att du betalar medlemskap i din närmaste konstförening. Det kostar 200– 300 kr beroende på förening.
Det är viktigt att detta reseerbjudande når inte endast konstföreningarnas styrelser utan också alla medlemmar, så vidarebefordra! Nedan ges lite information i korthet.
• Resan äger rum 24–28 september 2024 med buss.
• Kostnad för resan är 8 985 kronor per person i delat dubbelrum/twin.
• Kostnad för resan är 12 350 kronor i enkelrum.
• I kostnaden ingår bussresa, frukost, kaffe, ett lagat mål mat per dag (oftast lunch),
entré till museer och hotell i Lund, Köpenhamn och Helsingborg.
• Reseledare och guide är Hans Lundén, distriktsstyrelsens reseansvarige.

Bussen startar i Eskilstuna tisdagen den 24 september och hämtar därefter upp resedeltagare i Strängnäs, Läggesta och Nyköping. Exakta tider för avgång och ankomst meddelas senare.
Tycker du att resan verkar intressant? Antalet resenärer är begränsat till 34 så skynda att anmäla dig!
Följande gäller:
• Har du frågor om resan, kontakta distriktsstyrelsens reseansvarige Hans Lundén
på mejl hakagulund@gmail.com
• Anmälan görs senast den 20 april på bifogad blankett som skickas till sekreterare
i distriktsstyrelsen på mejl bnorbergbrorsson@gmail.com
• Frågor om betalning ställs till distriktsstyrelseledamoten Inger Pettersson på mejl:
inger.ip@hotmail.com
• Anmälningsavgiften är 1000 kronor per person.
• Anmälningsavgiften betalas till bankgirokonto 5447-6296 senast den 15 maj.
• Resterande betalning på 7 985 kronor (vid enkelrum 11 350 kronor) ska inbetalas
till angivet konto senast den 15 juni.
Vid förhinder eller sjukdom gäller:
• Anmälningsavgiften återfås ej om du fått förhinder och inte kan delta i resan.
Undantag görs vid sjukdom mot uppvisande av läkarintyg.
• Om du betalat också resterande belopp på 7 985 kronor (resp. 11 350 kronor)
men får förhinder, återbetalas det resterande beloppet fram till den 16
september men inte senare.
• Om du blir akut sjuk under sista veckan före avresa återbetalas ovan nämnda
belopp mot uppvisande av läkarintyg.
Vi ser fram emot din anmälan till resan!
Vänliga hälsningar Distriktsstyrelsen