Utställningen Vävda rum

Vi vill passa på att informera om ett arrangemang som ligger lite längre fram i tiden.

Riksförbundet Sveriges Konstföreningar, som Sjöhästens vänner är medlem i, har i år sitt 50‑årsjubileum. För att fira detta har man skapat en utställning som heter Vävda rum.

Utställningens konstverk har utvecklats i AR‑teknik (Augmented Reality) som innebär att de visas via en app i din mobiltelefon när du befinner dig på vissa utsedda platser utomhus.

Det populära spelet Pokemon Go är en annan tillämpning som är utvecklad i AR‑teknik.

Utställningen kommer att bestå av tio nyskapade konstverk som innehåller bild, ljud och text.

Upplägget för utställningen är att försöka engagera minst en konstförening i var och en av Sveriges alla 290 kommuner som ska ansvara för placering av konstverken och att marknadsföra utställningen lokalt.

I Nyköping har Sjöhästens vänner och Nyköpings konstförening valt att samarbeta om detta.

Konstnärerna har beskrivit i vilken miljö deras verk bör presenteras.

Så tillsammans med Nyköpings konstförening har vi utifrån det valt tio vackra platser i Nyköpings centrala delar.

Vernissage för Vävda rum sker den 20 maj och utställningen pågår fram till 30 september.

Vi återkommer längre fram med mer information.

Läs mera om utställningen på Sveriges konstföreningars hemsida sverigeskonstforeningar.nu.