Vernissage Vävda rum

Inom kort öppnar en spännande utställning i Nyköping. Den heter Vävda rum och har tagits fram av Riksförbundet Sveriges konstföreningar (RSK) som en del av deras 50-årsjubileum. RSK:s uppgift är att tillvarata konstföreningarnas intressen i Sverige. För det här projektet har RSK bjudit in alla sina medlemsföreningar i Sveriges kommuner att vara lokala partner för att bland annat marknadsföra utställningen.

I dagsläget är det föreningar i ungefär 160 kommuner som kommer att delta. I Nyköping är det Nyköpings konstförening och Sjöhästens vänner som arrangerar.

För att skapa utställningen har RSK engagerat tio av Sveriges främsta konstnärer som arbetar med offentliga konst och tekniken augmented reality (AR). AR är samma teknik som används i det kända spelet Pokemon Go, men här i konstnärligt syfte.

Konstnärerna har skapat varsitt konstverk som kommer att kunna ses i alla kommuner som deltar. Konstverken kommer att vara tillgängliga via en app i telefonen och vara synliga när man befinner sig på förbestämda platser utomhus.

Så ställ in dig på en trevlig promenad i Nyköpings centrala delar i kombination med en spännande konstupplevelse!

Ett tips! Några av verken består helt eller delvis av ljud så ta gärna med lurar till telefonen om du har.

Utställningen har vernissage den 20 maj och pågår till och med 30 september.

Mer information om utställningen, hur det går till och de 10 verken hittar du under fliken utställningar här på hemsidan.

På utställningens öppningsdag bjuder Nyköpings konstförening och Sjöhästens vänner in sina medlemmar till en vernissage på Galleri Sjöhästen på Stora torget i Nyköping.

Av platsskäl är deltagandet dock begränsat till totalt 50 deltagare.

På vernissagen kommer vi att berätta lite mera om utställningen, dess teknik, var verken är placerade, osv. Vi hoppas även på en diskussion bland deltagarna. Vid behov kommer vi också att försöka hjälpa till med eventuella tekniska frågor. Men observera att det inte kommer att vara några konstnärer närvarande.

Det kommer att bjudas på vin/alkoholfritt och snacks.

Vi ber om din anmälan och avgift senast onsdag 17 maj till Sjöhästens vänners ordförande Margareta Lundh på telefon 070‑723 79 05 eller till e‑post sjohastensvanner@gmail.com

Deltagaravgiften är 50 kr som betalas till Sjöhästens vänners Plusgiro 87 85 62-8 eller via Swish 123 474 46 11.

Välkommen!